Lokakuu 2017

KYS 12.10.2017. Järjestön yhteistyökokoontuminen.

Hyvää jatkoa yhteistyöpalavereihin ja mukavaa syksyn jatkoa ja talven odotusta.

terveisin: Terttu Miettinen

Pohjois-Savon keliakiayhdistys ry/ puheenjohtaja

Puheenjohtajien kehittämispäivä 28.10.2017 Tukipilarilla Kuopiossa

Puheenjohtajajien kehittämispäivän avasi pj. Tuula Väätäinen.

Kuinka yritysyhteistyötä tehdään? Vs. toiminnanjohtaja Ilkka Puomilahti, Nuorten Palvelu ry.

Virkistyshetki: Hengittäen ja pysähtyen, vs. toiminnanjohtaja Sanna Vesterinen Tukipilarilta.

Tukipilarin ja yhdistysten yhteistyön suunnittelua ja kehittämistä toiminnallisin menetelmien keinoin, vs. toiminnanjohtaja Sanna Vesterinen ja suunnittelija Minna Mielonen Tukipilarilta.
Ruokailu Tukipilarin alakerrassa

Opintokeskus Sivis esittäytyy, asiantuntija Lea Lihavainen.

Kiitos  kaikille yhteistyökumppaneille keiden kanssa olen saanut jakaa repullisen kokemuksia, hyvää oloa ja tukea.

Nyt  minun aikani on ohitse tässä työryhmässä, mutta ei hätää jatkaja tulee mukaan tammikuussa 2018.

Teitä kiittäen ja kaivaten: Terttu

Pohjois-Savon keliakiayhdistys ry/ pj

9. luokkalaisten leivontakilpailu on tänään julkaistu Facebookissa.

Erään innokkaan kotitalousopettajan aloitteesta Pohjois-Savon keliakiayhdistys päätti järjestää Suomi 100 vuotta -juhlavuoden hengessäKaikki leipomaan gluteenitonta  -kilpailun kaikille Pohjois-Savon 9. luokkalaisille. Kilpailun tavoitteena on levittää tietoa keliakian edellyttämästä gluteenittomasta leivonnasta ja antaa mahdollisuus kokeilla sitä myös itse kilpailun muodossa. Kilpailu toteutetaan yhteistyössä kuntien koulutoimien ja kotitalousopettajien kanssa.

Esiraati, jossa oli edustajia yrityksistä ja Pohjois-Savon keliakiayhdistyksestä, valitsi finaaliin 7 ehdokasta. Kilpailun finalistit (kuva + ohje) julkaistiin 30.10.2017 yhdistyksen Facebook sivuilla avointa äänestystä varten. Äänestysaika päättyy sunnuntaina 19.11.2017 klo 15. Äänestää voi vain osoitteessa https://www.facebook.com/pohjoissavonkeliakiayhdistys/ painamalla ”Tykkää” valitsemasi kuvan kohdalla. Kolme eniten tykkäyksiä saanutta palkitaan mahdollisuuksien mukaan koulujen omien Itsenäisyysjuhlien yhteydessä.

Juustoinen punajuuripiirakka
Kuppikakut
Omenamarmeladipiirakka
Mustikka-suklaa flammkuchen
Suklaakakku
Mustikkasuklaakakku
Omenapiirakka

Ohjeet

Koulujen tilat ovat iltaisin ja viikonloppuisin vähällä käytöllä, mutta kiitos innokkaan vapaaehtoisen, Eija Niiranen, pääsimme Kuopiossa Pyörön koulun kotitalousluokkaan lauantaina 28.10. klo 12-14 Lapsi ja aikuinen, leivotaan yhdessä -iltapäivään. Ammattitaitoisen kotitalousopettajan ohjauksessa seitsemän paria ehti leipoa yllättävän monenlaista suolaista ja makeata. Herkuttelun jälkeen kotiuduimme uutta oppineena, masut täynnä ja mielet iloisen tyytyväisinä onnistuneesta leivontatapahtumasta. Ohessa tunnelmakuvia.

t. Hannu